Lidé, kteří pravidelně létají nebo se o letadla blíž zajímají, jistě vědí, že typy letadel jsou označeny různými čísly a zkratkami. Například víte, že poletíte na palubě A380 nebo 747 a máte přesnou představu o druhu letadla, kterým poletíte. Existuje nějaký důvod, proč výrobci letadel označují své letadlo tak, jak ho označují? Proč takřka každý Boeing, kterého jste kdy viděli, pravděpodobně začíná a končí číslem 7? A proč modely letadel Airbus vždy začínají číslem 3?
Hned na úvod je potřeba říct, že letadla Boeing nezačínala vždy sedmičkou. Některá byla známá i jako Model 40, Model 80, Model 247 a slavný Boeing Model 307 Stratoliner, který létal před první světovou válkou a jednalo se o první komerční letadlo s tlakovou kabinou. Také těžké bombardéry, které Boeing postavil pro americkou armádu během války, byly původně označeny stejným způsobem. Například B-17 byl původně značen číslem 299, zatímco B-24 Liberator byl uváděn jako Model 32.
Boeing a kouzelné číslo sedm
V poválečném období došlo k velkým změnám. Každé kategorii bylo přiřazeno trojmístné číslo. Číslo 300 nebo 400 označovalo letadlo poháněné vrtulí, 500 měly letouny poháněné turbínami a 700 proudová letadla.
Proč byla letadla Boeingu známá spíše jako 707 než třeba 700? Samozřejmě šlo především o marketingový krok. Stejně jako 007 zní lépe něž jen 7, 707 zní lépe než 700. Takže bylo přijato číslo sedm, které společnost od té doby používá a začíná a končí tak každý z jejích typů tryskových letadel.
Od té doby se už tato označení drží, od 727 z šedesátých let až po 787 Dreamliner.
Každý z těchto modelů je dále rozdělen do podkategorií s pomlčkou, například 707-120, 707-138, 707-320 či 707-720. Některé modely letadel odolaly proudu času a létají dodnes. První cestující seděli v modelu 737 před padesáti lety a stále je tento model v provozu. Dodnes je vyráběno ve variantách -600, -700, -800, -900 a MAX 7,8,9. Je to nejúspěšnější úzkotrupé dvoumotorové proudové dopravní letadlo pro krátké a střední vzdálenosti. Modernizovaná verze s novými motory – Boeing 737 MAX přišla na trh v roce 2017. V roce 2022 má být zahájen provoz letounu 737 MAX 10. Už teď jsou na něj stovky objednávek. Výrobce tvrdí, že bude největším úzkotrupým letadlem v jeho nabídce. Konkurencí má být především pro nový Airbus A321LR.
Průkopnická řada 787 Dreamliner je dvoumotorové proudové širokotrupé dopravní letadlo, které má oproti starším modelům mnoho technických vylepšení a má nahradit stávající modely 757 a 767. Do komerčního provozu se dostal v roce 2011. Nejnovější variantou je 787-10, prodloužená verze 787-9, která je sama o sobě delší a silnější variantou původní 787-8. 787-10 zahájil svou kariéru v dubnu 2018 v barvách Singapore Airlines.
Společnost Boeing pracuje několik let na konstrukci nového typu dvoumotorových letadel střední velikosti. Má jít o letoun s označením 797 a předpokládá se, že v roce 2025 v něm budou sedět první platící cestující.
Nejmodernější a nejbezpečnější letadla na světě. Znáte je?
Airbus začíná číslem 3
Všechna letadla Airbusu začínají písmenem A, ve většině případů následuje trojmístné číslo začínající trojkou. Většina letadel byla postavená kanadskou firmou Bombardie Aerospace, dříve známou jako CSeries.
Původní letoun Airbus byl model A300, který svůj název získal proto, že byl navržen tak, aby se do něj vešlo 300 cestujících.
Od té doby společnost Airbus přišla ještě s dalšími modely letadel: A310, A320, A350 či superjumbo A380. Airbus také přidává nebo odečítá číslice pro identifikaci variant letadla, takže A318 a A319 jsou kratší varianty A320, zatímco A321 je delší varianta.
Ruští stavitelé letounů Iljušin a Tupolev, kteří jsou součástí Sjednocené letecké korporace, označují svá letadla dvěma nebo třemi číslicemi, bez jasného oddělení vojenských, dopravních a civilních letadel. Il-96 je dlouhý širokopásmový letoun, zatímco Il-102 byl experimentální pozemní vojenský letoun. Tu-234 je dvoumotorový dopravní letoun, zatímco Tu-160 je strategický dálkový bombardér. Nedávno byl nasazen proti cílům v Sýrii.