Proč mít v letadle mobilní telefon v režimu letadlo nebo ho vypnout? Toto hrozí!
Martina Mádlová
26. 10. 2018
„Vypněte prosím své mobilní telefony.“ Takovou nebo podobnou pobídku zaslechl asi každý, kdo někdy letěl letadlem. Před každým letem jsou cestující upozorňováni na to, aby vypnuli svůj telefon. Také je možné přepnout do módu letadlo. To je režim, kdy telefon nevysílá a ani nepřijímá. Většinou toto upozornění pasažéři respektují, i když se vždy najde někdo, kdo tato pravidla poruší. Proč jste o tuto drobnost v letadle žádáni?
Mohlo by letadlo spadnou kvůli zapnutému mobilnímu telefonu?
Mobilní telefon s největší pravděpodobností pád letadla sám o sobě nezpůsobí. Nespadne obří stroj a ani nepřestanou fungovat přístroje v kabině. Podle pilotů nezpůsobí mobil, že letadlo přestane reagovat na příkazy pilotů, může ale ovlivnit komunikaci.
Co tedy hrozí, pokud nevypnete mobil nebo nepřepnete do letového režimu?
Když nepřepnete mobilní telefon do letového režimu nebo ho nevypnete, bude stále vysílat a hledat signál. I v několika kilometrech nad zemí se váš přístroj snaží vyhledat tu nejkvalitnější síť. A kvůli tomu se pilotům ve sluchátkách může ozývat nepříjemný zvuk. Něco podobného, jako když dáte mobilní telefon blízko reproduktoru a někdo vám volá či přijde SMS. Samozřejmě vše ovlivňuje samotný přístroj, typ letadla i výška, ve které se letadlo nachází.
Tato situace je ale velmi vzácná. na webu airlineupdates.net zmiňovali někteří piloti i to, že absolvují měsíčně několik desítek letů a stane se jim to tak jednou nebo dvakrát do měsíce. A často se navíc jedná o mobil některého z pilotů, který je vysílačce blízko.
Přesto je ale vhodné toto nařízení neporušovat. Je to slušnost. Tím, že telefon vypnete nebo přepnete do leteckého módu, usnadníte práci pilotům. Protože i když je to nepravděpodobné, mohl by telefon letadlo ohrozit. Pozornost pilota může být rozptýlena kvůli šumu a je těžší se dorozumět. Stačí jen drobné přeslechnutí a problém je na světě. A to nikdo nechce. Na pár hodin bez signálu ještě nikdo neumřel, na zbytečnou chybu pilota už ano.
Létání v těhotenství. Do kdy může těhotná žena cestovat letadlem?
Respektují cestující toto upozornění?
Pilot a autor knihy Cockpit Confidential Patrick Smith říká, že nařízení ignoruje přes padesát procent pasažérů. Ať už je to z lenivosti nebo nepozornosti. Zároveň je ale přesvědčen, že kdyby se jednalo o mnohem větší hrozbu, byly by letecké společnosti víc opatrnější a důslednější při kontrolování zapnutých mobilních telefonů.
Zavinil někdy mobilní telefon leteckou katastrofu?
Údajně ano. Došlo ke dvěma nehodám, které mohly zapříčinit radiové vlny vysílané telefonem. V roce 2000 spadlo ve Švýcarsku letadlo aerolinky Crossair. Jako pravděpodobná příčina se jeví falešné signály, které zmátly autopilota. V roce 2003 pak spadlo letadlo Piper Chieftain společnosti Air Adventures.
Vysílač v letadlech
Některé letecké společnosti začali do svých letadel instalovat vysílače, které mobilním telefonům předávají signál. Komunikace telefonů s ním neovlivňuje systémy letadla. Je to další posun v tomto ohledu. Dříve aerolinie zakazovaly používání veškeré elektroniky během startů a přistání. Od roku 2013 už Evropská agentura pro bezpečnost letectví schválila používání drobné elektroniky, pokud je v letovém režimu, ale konečné rozhodnutí je na aerolinkách. Je dost pravděpodobné, že postupem času všechny společnosti do svých letadel vysílače nainstalují a větu, kterou jsme zmínili na začátku článku, už neuslyšíte.