Pracovat v 82 letech? Proč ne? Letuška Bette Nash ještě o odchodu do důchodu neuvažuje
Martina Mádlová
1. 3. 2018
Počítáte roky, které vám ještě zbývají do odchodu do důchodu, a nemůžete se dočkat, až ta chvíle nastane? Pak vás jistě ohromí příběh ženy, která je nejstarší letuškou na světě a ve svých 82 letech stále aktivně pracuje pro leteckou společnost American Airlines.
Let 2160 z letiště Boston právě přistál ve Washingtonu a Bette Nash pomáhá cestujícím při odchodu z letadla. V kabině Airbusu je políbena, vyfotografována i oslovena několika cestujícími – prostě den jako každý jiný. Až na to, že této letušce je už 82 let. Po šesti desetiletích létání do nebe si letuška stále udržuje dokonalý styl, neuvěřitelnou energii a velký úsměv. Ztratila v podstatě jen jednu věc: anonymitu.
Nash je vždy dokonale upravená. Tmavý kostýmek, barevný šátek a vlasy svázané do elegantního účesu. Je naprosto profesionální, což potvrzuje i kapitán letadla Mike Margiotta. Cítí z ní starou školu, která připomíná staré dobré časy.
Ve Spojených státech musí piloti odejít do důchodu ve věku 65 let. Ne tak letecký personál, z nichž je Bette Nash s největší pravděpodobností nejstarší na světě.
Co jste nevěděli o létání, ale chtěli jste se zeptat. Máme pro vás pár faktů
Každý den stejný režim
Letuška Nash je úžasná. Skrz chodby terminálu jde stejnou rychlostí jako každá jiná letuška i se svým kufrem. Vůbec byste nepoznali, že je o mnoho starší než její kolegyně. Sama říká, že vstává ve 2:10 ráno. Má dva budíky, ale už je dávno vzhůru, když zvoní. Také se stará o svého svobodného a postiženého syna vždy, když není ve vzduchu.
Životní příběh Bette Nash
Měla 21 let, když se její život spojil s letadly. Pod vedením Dwight Eisenhower ve společnosti Eastern Air Lines, začala pracovat jako letuška. V této době byla letecká doprava určena jen pro určitou elitu. Nejvíce cestovalo obchodníků nebo bohatých žen se svými kožichy a drahými klobouky. V té době rozhodně v letadle nebyly vidět sandály nebo tenisky.
Ona sama zažila mnoho různých kostýmů letušek, přísný střih, eleganci i trochu divočejší provedení. „Na počátku roku 1960, v době, kdy byl u moci Kennedy, se nosili úplně šílené uniformy, dokonce minisukně a vysoké boty,“ vzpomíná letuška.
V těchto dobách také nebyly k dispozici žádné zásobníkové tácky. Hostesky vařily třeba humra, kachnu s pomerančovou omáčkou nebo krájely pečeni. V první třídě měli zákazníci nárok na stříbrné a porcelánové předměty.
„Měli jsme pět vozů: první na nápoje, pak předkrmy, pak hlavní chod, pak dezert a nakonec něco lehkého.“ „Turistické lety byly jen pro turisty a těm jsme nic nemíchali. Dostali sendviče, vývar a nápoje, jako je káva, čaj, horká čokoláda.“
Fúze, akvizice – Bette Nash zažila všechny vzestupy a pády amerického leteckého průmyslu. Pracovala dokonce i pro Trum S-huttle, společnost, která chvilku patřila současnému prezidentovi Spojených států.
Podle svých slov nikdy nezapomene na moment, kdy se blížili k Washingtonu a letadlo se dostalo do turbulencí tak silných, že se koupelna oddělila od podlahy letadla. Všude byly blesky a dokonce prý museli proletět nad Bílým domem, což je naprosto nezákonné. Mysleli si, že to letadlo nezvládne a oni spadnou. Naštěstí vše dopadlo dobře. Letadlo piloti otočili a vrátili se zpět do New Yorku, odkud vyletěli.
Jak si vybírat letecké společnosti. Co víme o jejich komfortu a bezpečnosti?
Pocta pro aktivní letušku
A ještě jednu vzpomínku má Nash Bette zvlášť uchovanou v paměti. Před deseti lety, v době, kdy létala právě 50 let, bylo její letadlo přivítáno na dráze palbou, která je normálně vyhrazena pro zkušené piloty nebo při křtu nového letounu. Kdo by si pak mohl představovat, že ještě za dalších více než 30 let bude stále létat? Ona sama říká, že nic není vyloučeno a že nechce skončit s prací, dokud nemá 90 let. O odchodu do důchodu vůbec nechce přemýšlet. Nezbývá nic jiného, než aktivní letušce popřát mnoho zdraví a do dalších let stejnou vitalitu a nadšení.