Gotthardský tunel. Nejdelší tunel na světě vede hluboko pod švýcarskými Alpami
Martina Mádlová
7. 10. 2018
Nejhlubší a nejdelší železniční tunel na světě je vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami. Gotthardský tunel, často označován jako švýcarská „stavba století“ byl poprvé koncipován ve formě skic v roce 1947. Samotná stavba začala přede 19 lety.
Stavba dvou tubusového železničního tunelu stála asi 12 miliard švýcarských franků a její realizaci rozhodli Švýcaři v několika referendech. Mělo by zde jezdit 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Před otevřením tunelu byl nejdelším železničním tunelem japonský Seikan, který funguje od roku 1988 a je dlouhý 53,8 kilometru. Eurotunel spojující Francii a Británií má délku 50,4 kilometru. Gotthardský tunel má 57 kilometrů.
Zkratka přes Alpy
Tunel má hloubku 2300 metrů a zkrátí o hodinu cestu mezi Curychem a Milánem. Vlaky, které jezdí mezi městy Erstfeld na severu a Bodio na jihu, překonají vzdálenost mezi městy díky tunelu za 20 minut. Vlak na trati dosahuje rychlosti až 250 kilometrů za hodinu podle švýcarského cestovního systému.
Kromě výhod pro cestování, poskytuje projekt i přímou a ekonomickou cestu nákladní dopravě. To byl také jeden z účelů stavby tunelu. Že zvýší efektivitu a spolehlivost železniční nákladní dopravy, což zvýší její konkurenceschopnost.
Koridor doplňuje ještě více než 16 kilometrů dlouhý silniční tunel, postavený v roce 1980. Před pěti lety byl otevřen také Lötschebergský železniční tunel, který měří 34 kilometrů.
Kam na dovolenou do Švýcarska? 5 míst, která musíte navštívit
Ekologické výhody
Vlakové spojení vytváří hlavní železniční koridor přes Evropu z holandského přístavu Rotterdam na severu do italského přístavu Janov u Středozemního moře.
Cílem jeho stavby je mimo jiné i přínos pro životní prostředí tím, že se odkloní nákladní doprava ze silnice.
Alpská trasa zůstala
Nový tunel. posvěcený švýcarskou veřejností v národním referendu v roce 1992, obchází scénickou původní Gotthardovu linii. Tato cesta, oblíbená turisty díky panoramatickým výhledům, které protékají pohořím a vede přes 205 mostů, stále bude fungovat.
Nejkrásnější hory světa. Které by měli mít na bucket listu milovníci horské turistiky?
Bezpečnost
Do stavby tunelu bylo zapojeno asi 2600 pracovníků a z toho devět na stavbě přišlo o život. V tunelu bylo použito asi 3200 kilometrů měděného kabelu – což by stačilo od Madridu až do Moskvy.
Nejnáročnějším logistickým úkolem bylo vyřešit při konstrukci otázku ochlazení vzduchu uvnitř tunelu. Čím hlouběji se totiž dostanete, tím vyšší je teplota skály. Bez vhodného větrání by teplota v tunelu mohla dosáhnout až na 45 stupňů Celsia. Bylo nutné celý vzduch ochladit na 28 stupňů Celsia. Aby se dostal čerstvý vzduch zvenčí dovnitř, je potřeba hodně elektřiny. Tvůrci tunelu tvrdí, že je desetkrát bezpečnější než stávající železniční síť ve Švýcarsku. Pokud pojedete například z Curychu do Milána, nejbezpečnější částí cesty bude průjezd tunelem.
Ať už pojedete do Švýcarska z jakéhokoliv důvodu, nenechte si ujít nejdelší tunel na světě. Nasedněte do vlaku a vyrazte za ohromujícím dobrodružstvím.