Do center evropských měst pouze s elektromobilem? Brzy realita
Komerční sdělení
17. 6. 2024
Evropská města se stále více zaměřují na ekologii a udržitelnost. Některé metropole už dokonce přijaly za účelem čistšího a zdravějšího životního prostředí opatření, která ve svých centrech omezují – nebo brzy začnou omezovat – dopravu auty se spalovacími motory. Jak to vypadá v praxi?
Zrychlujícímu přechodu na elektromobilitu napomáhají i finanční podpory. Dotace na elektroauta, které můžete už i v Česku čerpat, jsou výhodné pro všechny firmy, které chtějí ulevit životnímu prostředí i své peněžence. Zvlášť pokud se v létě chystáte třeba na roadtrip do Skandinávie nebo na romantický výlet do Francie, kde vám za určitých okolností hrozí ve starém dieselu i několikatisícová pokuta.
Ekologické známky Crit’Air
Ve Francii – podobně jako v Německu a Rakousku – totiž už od roku 2016 existuje takzvané Crit’Air ekologická známka, kterou si zde musíte nalepit na čelní sklo jako dálniční známku.
Crit’Air jednoduše říká, jak velkou je váš vůz ekologickou zátěží na stupnici 0 až 5, a podle toho s ním můžete nebo nesmíte navštívit jednotlivá města. „Čtyřky“ a „pětky“ – tedy dieselové vozy vyrobené před rokem 2001 – už mají vjezd třeba do Paříže dávno zakázaný, protože hlavní město Francie chce být do roku 2050 uhlíkově neutrální. „Trojky“ – tedy diesely starší roku 2011 a benzínové vozy registrované před rokem 2006 – to od 1. ledna 2025 čeká taky. Od roku 2030 by pak měly být v Paříži zakázané úplně všechny vozy se spalovacím motorem.
Plně elektromobilní vesnice
Různá omezení vjezdu ale už dnes najdete i v dalších francouzských městech jako Grenoble, Lyon, Marseille, Štrasburk nebo Toulouse. Pro celou Francii je ale typické, že mívají časové omezení, které je plně v gesci dané obce. Ekologická zóna může platit například jen mezi 8:00 a 20:00, takže mimo tyto hodiny můžete projíždět i centrem měst s jakýmkoli vozem bez známky.
Mimochodem, když budete po Francii jezdit dostatečně dlouho, možná najdete i zapadlou vesničku Appy, která je zřejmě vůbec první obcí se 100% vlastnictvím elektromobilů na světě.
Všech 27 zdejších obyvatel totiž dostalo elektromobil v rámci experimentu od francouzské automobilky Renault zdarma. Pravda, není to šestitisícový švýcarský Zermatt, kde jediný spalovací vůz vlastní popeláři, ale zase ne každý tady elektroauto vlastní.
Revoluční Stockholm!
Takovým skandinávským Zermattem se nejspíš chce stát i hlavní město Švédska. Ve snaze snížit znečištění a hluk Stockholm už od roku 2025 zakáže všem benzinovým a naftovým autům vjezd do centra. Do 20 bloků ve vnitřní části Stockholmu, které zahrnují i hlavní nákupní zóny, se tak dostanete jen elektromobilem, a to se ještě příští rok bude jednat o tom, zda se zakázaná zóna nerozšíří.
Inspirace norským Oslem je ve Stockholmu hodně znát, ale nemyslete si, že jde jen o skandinávské manýry. Omezení provozu vozů se spalovacím motorem a další dopravní pravidla, která se snaží řešit znečištění ovzduší, zavedly i řecké Atény nebo španělský Madrid.
Hlavní město Velké Británie zase přišlo se systémem poplatků za vjezd těch nejméně ekologických vozů a v Paříži si kromě Crit’Air připlatíte i za parkování, pokud zrovna přijedete v SUV. A to trojnásobně oproti řidičům menších aut.
Vlastní elektromobil vám tak ve výsledku ušetří spoustu peněz nejen na provozních nákladech, ale i na ekologických kompenzacích, s kterými budou evropská města stále častěji přicházet. V neposlední řadě vám ale dopřeje i luxus neřešit, kam až můžete zajet, kde parkovat a v kolik hodin odjet.
Zdroje:
https://www.thelocal.fr/20230713/paris-delays-ban-on-diesel-cars
https://www.ekologickaznamka.cz/ekologicke-zony-francie/
https://www.ekologickaznamka.cz/crit-air-ekologicka-znamka-francie/
http://105orless.com/en/zermatt-the-only-town-on-earth-where-fumes-do-not-exist/?ckattempt=1
https://www.electricmotorengineering.com/is-there-a-city-with-only-electric-cars/
https://www.autozive.cz/v-hlavnim-meste-majitele-suv-zaplati-vice/