Co se skutečně stane, když je letadlo zasaženo bleskem? Hrozí riziko?
Martina Mádlová
19. 7. 2018
Letadla se setkávají s blesky častěji, než byste asi čekali. Když vám tedy během letu pilot oznámí, že k něčemu takovému došlo, není nutné propadat panice. V podstatě do každého dopravního letadla uhodí během letu blesk alespoň jednou za rok. Často o tom cestující ani neví.
Moderní letadla jsou naštěstí navržena tak, aby to zvládla. Je to už hodně let, kdy došlo k letecké havárii po zásahu bleskem. Výrobci letadel se z nich poučili a začlenili různá potřebná vylepšení do konstrukce strojů.
Důležitá ochrana
Energie z blesků se šíří letadlem, ale ne tak, že by mohla nějak ublížit cestujícím. Kabinu chrání hliníkový plášť, který velmi dobře vede statickou elektřinu pryč. Oproti dřívějším dobám jsou i velmi dobře chráněné palivové nádrže, aby se do nich nedostala ani jiskřička, která by mohla způsobit ničivou explozi. Tělo letadla působí jako Faradayova klec (kontejner, který blokuje elektromagnetické pole). V moderních letadlech už dnes chybí hliníkový obal (Boeing 787), ale citlivé části jsou vyztužené vodivými materiály.
Typicky blesk zasáhne jeden z vnějších konců letadla – například křídlo, postupuje přes letadlo a vystupuje na jiném konci, třeba přes ocas. Samozřejmě se nedá říct, že byl miliony voltů z blesku nezanechaly vůbec žádné stopy, ať už se jedná o popálení nebo malé zkreslení kovu.
Jednou za čas dojde také k menšímu zasažení elektrických přístrojů v letadle, ale obvykle nedochází k žádným potížím po zásahu bleskem.
Většina úderů nastává po vzletu nebo když letadlo sestoupí na přistání. Když se to stane hned po vzletu, vrátí se obvykle letadlo zpátky na letiště. Není to proto, že by bylo letadlo neovladatelné, ale toto pravidlo se zavedlo jako preventivní opatření. Zkontrolují se všechny systémy, aby bylo jisté, že nic není poškozené.
Létání a náhrada škody při potížích. Jaké máte možnosti při zpoždění nebo zrušení letu?
Tragédie, které stály životy mnoha lidí
Jedním z katalyzátorů pro začátek výzkumu účinků blesků na letadla byla havárie panamerického Boeingu 707 v Marylandu v USA v roce 1963. Tehdy zemřelo všech 81 lidí na palubě. Bylo to poprvé, kdy blesk způsobil leteckou katastrofu v USA.
Vyšetřováním bylo zjištěno, že pravděpodobnou příčinou havárie bylo blesky vyvolané vznícení směsi paliva a vzduchu v palivové nádrži. Posádka ztratila kontrolu nad letadlem poté, co výsledná exploze způsobila, že levé křídlo letadla se rozpadlo.
I v té době mělo letadlo k dispozici různé bezpečnostní prvky, ale o účinku blesků toho bylo známo zatím velmi málo.
Další známá nehoda se stala v peruánské džungli na Štědrý večer 1971. Z 92 lidí na palubě letadla LANSA 508 zasaženého bleskem přežil pouze jeden člověk – Juliane Koepcke, které v té době bylo 17 let.
Londýnský Telegraph dělal s touto ženou v roce 2012 rozhovor o její knize, kde své utrpení popsala. Ona uvedla, že blesk zasáhl jednu z palivových nádrží. Pravé křídlo letadla bylo odtrženo a letadlo šlo dolů. Kopecke, která seděla na sedadle u okna vedle matky, náhle padala vzduchem, stále připoutaná k sedadlu. Ztratila vědomí a probrala se až na zemi v deštném pralese. Navzdory pádu delším než tři kilometry měla „jen“ rozbitou klíční kost, malé řezné rány na pažích, nějaké zlomeniny a otřes mozku. Od nehody ovšem musela jít pěšky džunglí. Putovala deset dní, než se dostala do tábora dřevorubců, odkud byla přepravena do nemocnice.
Zpožděný nebo zmeškaný let. V rámci EU máte nárok na zajímavé kompenzace. Víte jaké?
O zásahu bleskem cestující ani neví
- Podle časopisu Národního leteckého a vesmírného muzea Smithsonian Institution cestující v letecké dopravě dnes zřídka vědí, jestli bylo jejich letadlo zasaženo bleskem. Použití kompozitních materiálů v letadlech, jako je Boeing 787, kde trup je vyrobený převážně z uhlíkových vláken znamenalo použití ještě dalších konstrukčních prvků. Také musel být přítomen ještě nějaký další kov v trupu, který bude chránit před bleskem.
- Nosný kužel, který byl po desetiletí vyráběn z kompozitního materiálu, aby se zabránilo interferenci s radarem uvnitř, obsahoval tenké kovové pásky zabudované na povrchu, aby působily jako malé bleskosvody. Tím se zabránilo tomu, aby blesky poškodily elektroniku.
- Vodivé kovy byly použity k lepení světel a křídla, přičemž lepení chrání světla tím, že je uzemní do zbytku letadla.
- Velmi citlivé jsou palivové nádrže, proto musí být dostatečně chráněny. Také všechny spoje a spojovací prostředky musí být pevně uchyceny, aby se zabránilo vzniku oblouků nebo jiskření v palivových nádržích letounu.
- Avionika a řídící systémy letadla byly vybaveny ochranou proti přepětí, zatímco kabeláž je zastíněná. Do letadel se začaly přidávat také redundantní systémy jako záložní systém.
Jak si vybírat letecké společnosti. Co víme o jejich komfortu a bezpečnosti?
Větší bezpečnost letadel
Národní rada pro bezpečnost dopravy zaznamenala 24 incidentů způsobených údery bleskem mezi lety 1962 až 2010 z celkového počtu 140 000 leteckých nehod. Tyto incidenty zahrnovaly i tragédii v Marylandu v roce 1963. Většina se ale týkaly malých soukromých letadel nebo vrtulníků a v jednom případě horkovzdušný balón.
William Voss, bývalý komisař FAA a bývalý šéf americké letecké bezpečnostní neziskové skupiny Flight Safety Foundation řekl, že v dnešní době už je velmi nepravděpodobné, že blesk způsobí pád letadla, i když samozřejmě nemůže říct, že je to nemožné. Každopádně jsou dnes blesky jen minimálním rizikem, kterého byste se při nástupu do letadla měli bát.