Většina zájezdů je zakoupena v cestovních kancelářích nebo u cestovních agentur. Málokdo ovšem tuší, jak rozdílná práva a povinnosti mají.
Kvalita pláže může být jedním z důvodů spokojenosti. Foto: Radka Linková, Jenprocestovatele.cz
Blíží se období dovolených a spousta z vás přemýšlí, kam letos vyrazí za sluníčkem. Proto vám přinášíme pár užitečných informací o tom, kde a jak svůj zájezd zakoupit. Dnes máme na výběr ze širokého spektra možností od různých prodejců. Víte ovšem, co je pro vás nejvýhodnější a u koho pořídit vytouženou dovolenou?
Obecné rozdíly mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou
Cestovní agentury (CA) podnikají na základě živnostenského listu. V praxi to znamená, že nemusí prokazovat svou odbornou způsobilost. Agentura je pouze zprostředkovatelem zájezdu, sama zájezdy neorganizuje, nemá k tomu totiž potřebná oprávnění. Vždy by ale neměl být problém zjistit, která CK zájezd pořádá.
Cestovní kancelář (CK) musí být pojištěná proti úpadku a musí dokazovat svou odbornou způsobilost. Na základě těchto dvou skutečností dostane od živnostenského úřadu koncesní listinu. Stává se tak výhradním pořadatelem zájezdů, také může nabízet další služby cestovního ruchu a má povolení prodávat věci související s cestovním ruchem.
Co z toho pro vás vyplývá
V CK prodávají pouze své zájezdy, nemáte zde šanci porovnat ceny jiných cestovních kanceláří. CA prodávají zájezdy od různých CK, což nám dává větší možnost výběru a srovnání výšky cen. Ceny CK a CA jsou totožné. CA totiž žije z provizí poskytnutých za zprostředkování zájezdu od CK. Tyto provize se pohybují kolem 7-15%.
Cestovní smlouva je písemný dokument uzavřený mezi cestovní kanceláří a klientem, který zaručuje požadované služby. Proto si ji pečlivě pročtěte a zkontrolujte všechny náležitosti. Smlouva musí obsahovat IČ, DIČ, adresu provozovny, údaje klienta, název a číslo zájezdu, termín, druh dopravy, typ ubytování, typ stravování, podpisy zúčastněných osob a datum. Podpisem této smlouvy se CK zavazuje plnit své povinnosti vůči druhé straně.
CK nesmí 20 dní před začátkem zájezdu nic měnit. Zrušení zájezdu v kratším termínu může být ze strany CK jen za mimořádných podmínek, jakými jsou katastrofy, vzpoury, válečné nepokoje. V případě zrušení zájezdu musí CK nabídnout náhradní zájezd nebo vrátit cenu zájezdu. Klient má také právo obdržet pokyny na cestu nejméně 7 dní před odjezdem.
Role delegáta
Delegát se stará o klienty v zahraničí, má povinnost doprovodit klienta k lékaři, při okradení klienta získá pro klienta peníze na přežití do návratu. Klient si může na delegáta stěžovat, pokud není spokojen s jeho službami. Stihne-li to do 2 měsíců po skončení zájezdu a je-li jeho stížnost oprávněná, je klientovi vráceno 10 % z ceny zájezdu.